خاطرات من
جهت خواندن مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید آن سال بسیاری از زائران خانه خدا روی دستهایی آمدند که این شعار را سر میدادند: تبت یدا ابی لهب / بریده باد دست فهد. آن سال حدود 500 زائر، اینگونه به موطن خود بازگشتند؛ سال 1366امام خمینی به اسلام نگاهی دوباره انداخته بود و همین بود که اسلام ناب محمدی او جهان را تحت تاثیر قرار داده بود. همان اسلامی که بر محمد (ص) فرود آمده بود و زمان و سلایق حاکمان جور رنگ آن را دگرگون کرده بودعید قربان نخستین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برابر با 30 آبان 1358 امام خمینی به حجاج پیامی داد و در آن حج را در عین عبادی بودن یک عمل سیاسی خواند. ایشان در این پیام به وضوح ابعاد سیاسی اسلام را مورد بررسی قرار داده و بر محتوای عمیق حج تاکید کردند. در بخشی از این پیام آمده است: «مسلمانان باید در حج به صرف صورت قناعت نکنند و از چنین کنگره عظیمی که امکان برپاییاش برای هیچ مقام و دولتی ممکن نیست، مگر اراده خدا، به نفع مسلمین استفاده شود ( نامه یا گلایه )تظاهرات آرام مردمی که همزمان با برپایی حج در مرکز تجمع مسلمانان صورت میگرفت، دست بردن در لانه زنبور بود و واکنشهای متعدد علمای حجاز را به دنبال داشت تا آنکه در سال 1360، پادشاه عربستان سعودی، ملک خالد بن عبدالعزیز، به امام خمینی(ره) نامهای نوشت و نظر علمای حجاز مبنی بر فردی بودن حج را اعلام و برپا داشتن تظاهرات درحج را بدعت دانسته و مزاحمتی برای دیگر حاجیان امام خمینی (ره) هجدهم مهرماه همان سال در پاسخ به او چنین نوشت: «... این جانب تمام گرفتاریها و بدبختیهای مسلمین و دولتهای کشورهای اسلامی را در اختلاف و نفاق بین آنان میدانم. چرا باید دولتهای اسلامی با داشتن قریب یک میلیارد جمعیت و در دست داشتن ذخیرههای زیر زمینی، بویژه موجهای نفت که رگ حیات ابر قدرتهاست و برخورداری از تعلیمات حیاتبخش قرآن کریم و دستورات عبادی - سیاسی پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله و سلم - که مسلمانان را به اعتصام به «حبل الله» دعوت و از تفرقه و اختلاف تحذیر میفرماید و با داشتن ملاذ و ملجایی چون حرمین شریفین که در عهد رسول الله - صلوات الله علیه - مرکز عبادت و سیاست اسلامی بوده و پس از رحلت آن بزرگوار مدتها نیز چنین بوده است و طرح فتوحات و سیاسات از آن 2 مرکز بزرگ سیاسی - عبادی ریخته میشده است، اکنون به واسطه کجفهمیها و غرضورزیها و تبلیغات وسیع ابرقدرتها کار را به آنجا بکشانند که دخالت در امور سیاسی و اجتماعی که مورد احتیاج مبرم و از اهم امور مسلمین است در حرمین شریفین جرم شناخته شود و پلیس سعودی در داخل مسجد الحرام و در جایی که به حکم خدا و به نص قرآن مجید برای همه کس حتی منحرفان محل امن است با چکمه و سلاح به مسلمانان حمله کرده و آنان را مضروب و دستگیر کنند و به زندان بفرستند. جرم این مسلمانان شعار بر ضدآمریکا و اسرائیل، این دشمنان خدا و رسول بوده است... اگر دولت حجاز از این فریضه عبادی – سیاسی که هر سال در مواقف کریمه حرمین شریفین با حضور میلیونی مسلمانان تشکیل میشود، استفاده سیاسی - اسلامی میکرد، احتیاج به آمریکا و هواپیماهای آواکس آن و دیگر ابرقدرتها نداشت و مشکلات مسلمانان حل میشد. اخیرا به این نکته تاکید میکنم که از مکتوب شما ظاهر میشود که گزارشهای دروغ و انحرافی به شما داده میشود. زمان: جمعه نهم مرداد سال1366 برابر با ششم ذیحجه 1407 هجری قمری مکان: منطقه معابده مدینه (براساس توافق صورت گرفته با دولت سعودی محل برپایی مراسم برائت آن سال بود ساعت 16:30مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز میشود و پلاکاردها که حاوی شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل و دعوت جامعه اسلامی به وحدت است، بالا میرود. بخشهایی از پیام امام خوانده و سپس ترجمه میشود و حجت الاسلام مهدی کروبی به سخنرانی میپردازد. مهدی کروبی، 24 تیرماه سال 1364 به عنوان سرپرست حجاج ایرانی منصوب شد که این حکم، هفتم مهر همان سال برای سالهای بعد هم تمدید شد. در حین سخنرانی کسانی از روی بامهای اطراف بر صورت او نور آینه منعکس میکنند، اما او توجهی نمیکند و سخنرانی خود را ادامه میدهد. ساعت 18:30 سخنرانی او پایان میپذیرد و تظاهرکنندگان به آرامی به سوی سهراهی شعب ابوطالب حرکت میکنند؛ زنان و مردان در صفوفی جداگانه و جانبازان و زنان پیش روی جمعیت. ساعت 18:40 راهپیمایی به نقطه پایانی خود میرسد و بلندگوها خاموش میشود و مردم به شعارهای خود خاتمه میدهند و پلاکاردها جمع میشوداما این آغاز کار ماموران امنیتی است که از زمان آغاز راهپیمایی در دوسوی خیابان ایستاده بودند. از فراز ساختمانها بر سر و روی مردم آب سرد ریخته میشود، سپس آب ولرم و آب جوش، هرکس به سویی میگریزد. ماموران گارد سلطنتی و نیروهای امنیتی با باتوم به سوی مردم هجوم میآورند و بر سر و روی حجاج بیگناه میکوبندهمزمان از فراز ساختمانها آجر، شیشه و بلوک سیمانی است که بر سر مردم ریخته میشود. سوغات دیگر نیروهای امنیتی سعودی برای حجاج، شلیک گازهای سمی و خفه کننده است و رگبار گلوله. آنها حتی آمبولانسهای حامل مجروحان را نیز مورد حمله قرار میدهند و از جمعآوری مجروحان جلوگیری میکنند. بعد از واقعه حادثه فرو مینشیند اما دولت سعودی از اعلام هرگونه آماری خودداری میکند وتا 48 ساعت بعد هیچ آماری از تعداد شهدا و مجروحان ارائه نمیدهد و کسی نمیداند که زائران گم شده را کجا باید جست و جو کرد. آنچه سکوت سعودی را تلختر و سنگینتر میکند حضور زنان و جانبازان در صفوف ابتدایی و حمله ماموران امنیتی به آنهاست هشتم ذیحجه، وزارت کشور سعودی بیانیهای رسمی منتشر میکند و آمار شهدا و جانبازان را ارائه میدهد؛ 402کشته که 275 نفر آنها ایرانی بودند و نیمی از شهدا را نیز زنان تشکیل میدادند و 649 زخمی.آنها اخلال در مراسم حج و هجوم با سنگ و چوب و چاقو به سمت مسجدالحرام را دلیل درگیری عنوان کرده و دلیل کشته شدن حجاج را زیر دست و پا ماندن آنها اعلام میکنند. در اطلاعیه رسمی وزارت کشور سعودی، علت درگیری ماموران با حجاج، جلوگیری از هرج و مرج عنوان میشود.از دیگر سو دولت سعودی از پذیرش هیات تحقیق ایرانی و تحویل اجساد شهدا و انتقال مجروحان تا مدتی جلوگیری میکند. این درحالی است که ماموران سعودی اجازه مداوای بخشی از مجروحان حادثه را در بیمارستانها نمیدهند و کسانی که در صورت مداوا درمان میشدند، به شهادت میرسند. و اما ایران یازدهم مرداد، راهپیمایی میلیونی در تهران برگزار میشود و راهپیمایان مسیر خود را تا مجلس شورای اسلامی ادامه میدهند. هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس در اجتماع مردم میگوید: انتقام خون شهدا آن است که ریشه حکام سعودی در منطقه خشکانده شود
چنانکه نوشتهاید شعارهای زائران ایرانی موجب نارضایتی و تنفر زائران بیتالله شده است. بهتر بود شما اشخاص امینی را مامور گزارشها کنید تا معلوم شود شعار ضداسرائیل و آمریکا موجب تنفر و نارضایتی زائران نشده، بلکه برخورد ماموران دولت سعودی و ضرب و هتک و به حبس کشیدن میهمانان خدای متعال به جرم شعار علیه اسرائیل و آمریکا، موجب تنفر و نارضایتی مسلمانان جهان و بویژه زائران بیتالله الحرام و حرم معظم رسولالله – صلیالله علیه و آله و سلم - شده است. از خداوند متعال خواستارم که مسلمانان را از خواب غفلت بیدار و عظمت اسلام را روز افزون فرماید و مسلمانان و بویژه دولتمردان را به آنچه صلاح اسلام و مسلمین است، هدایت فرماید...». شجاعت امام به خالد فهماند که از این راه طرفی نمیبندند و ایشان دست او را خواندهاند پس او که نگران حفظ قدرت خود بود، ترجیح داد از مسیر ابرقدرتها پایههای سلطنت خود را محکم نگه دارد
Design By : Pichak |